Bygg ditt varumärke
Att bygga sitt varumärke är svårt och det finns lika många svar på hur man kan göra som det finns frågor på hur man gör. Men generellt sätt är nyckeln att veta så mycket som möjligt om sin målgrupp. Din målgrupp är det viktigaste du har, det är de som ska köpa din produkt. Marknadsföring i den digitala världen vi lever i idag skiljer sig långt ifrån hur man marknadsför sig i exempelvis tidningar. Anpassa innehållet du vill nå ut med efter målgrupp och kanal, då ökar du dina chanser att bygga ditt varumärke.
Tänk som en säljare
Det absolut viktigaste är att se till att nå rätt målgrupp genom rätt kanal. På exempelvis Facebook kan man göra enkla rörliga gif-filer som i många fall är mycket enklare att ta till sig än en klassisk annons i textform. Ha ett tydligt syfte med varför du vill synas på sociala medier. Tänk som en säljare, känn till vad din målgrupp vill köpa och förmedla det så tydligt som möjligt. Jobba med mätning och uppföljning, ta reda på vad som inte funkar, men framför allt vad som funkar och använd det till din fördel. Efter ett tag har du en marknadsföringsform som tilltalar din målgrupp.
Vilka misstag ska jag undvika?
Posta aldrig samma sak i olika sociala mediekanaler. Alla kanaler är olika och kräver sin speciella karaktär. Postar man samma sak finns det risk att effekten av just den kanalen går förlorad. Använder man samma typ av innehåll genom exempelvis en länk förlorar man alla sätt att mäta vad som fungerar bäst, och mätning är av största vikt. Lägg inte upp dina inlägg enbart under din arbetstid 8 – 17, oftast är det inte då din målgrupp surfar på sociala medier. Många surfar på kvällar och helger och det är då du vill nå ut. Du vill få så stor spridning av din marknadsföring som möjligt.