Försäljningstekniker för att öka företagets omsättning

Om man har som målsättning att sälja mer och öka företagets omsättning räcker det inte med att bara gå på i ullstrumporna – man måste förändra något i företaget och ta initiativ. Det kan man till exempel göra genom att implementera någon av de försäljningstekniker som vi tänkte beskriva här nedan.

En vanlig strategi inom näthandeln är att man försöker identifiera mönster hos sina kunder, för att kunna erbjuda liknande varor som de sannolikt skulle vilja köpa. Detta märker man tydligt genom de menyer som dyker upp på webbshopar som brukar ha en rubrik som ”De som tittade på denna produkt köpte även…”.

En annan klassisk säljstrategi är att låta kunden prova andra produkter. Detta kan ske på olika sätt beroende på vilken bransch man är verksam inom, men i skönhetsdetaljhandeln är det till exempel vanligt att man i butiken skickar med små gratisprover på andra produkter. Tanken är att man ska skapa ett behov hos kunden som de inte visste att de hade, innan de ens har köpt varan.

En annan strategi för att locka kunder att prova ens produkt är att använda sig av rabatter eller erbjudanden till förstagångsanvändare. Detta är till exempel vanligt vid prenumerationstjänster, då man kan få den första månaden eller månaderna utan kostnad, eller när man blir medlem på olika nätcasinon, då de kan erbjuda freespins och insättningsbonusar för att locka nya kunder. Det gör bland annat Unibet, som via Bonuskod-kampanjkod.se erbjuder en Unibet-bonuskod till sina kunder. Detta är självklart inte bara till företagens gagn, utan även uppskattat av kunderna, vilket gör att denna typ av försäljningsstrategi kan sägas vara en win-win-situation. Något man däremot inte ska göra som företag för att försöka sälja mer är att sänka priset på sin produkt. Det leder nämligen dels till att man måste öka försäljningen ännu mer för att nå samma omsättning som tidigare (för att inte tala om att öka den), dels till att man sänker värdet på sin produkt i kundens ögon. Det kan därför vara svårt, för att inte säga omöjligt, att därefter höja priset igen.

Om man har provat flera av dessa metoder, och märker att ingen av dem har en påtaglig effekt på omsättningen, kan det också vara så att man behöver gå den svåra vägen för att öka sin försäljning, det vill säga att faktiskt bli bättre på att sälja. Det kan man göra genom att gå kurser där man får lära sig förhandlingstekniker och får träna på att visa sin produkts värde. Om man blir en bättre försäljare kommer man garanterat också att sälja mer.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *